Köpvillkor

Om Fotbutiken.se 

Vi är ett komplett e-handelsföretag för fotvård med kontor och lager på Berga industri- och handelsområde i nordöstra Helsingborg. Företaget har sitt säte i Helsingborg. Företagets besöksadress är Mörsaregatan 25. Vi är helt och hållet e-handelsfokuserade och har därför ingen möjlighet att ta emot kunder fysiskt på plats hos oss.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till [email protected] med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

Sortiment och priser:

På fotbutiken.se hittar du ett brett sortiment av fotvårdsprodukter. Vi förbehåller oss rätten att justera priserna på hemsidan. Det kan exempelvis ske vid väsentligt höjda leverantörspriser, vid tillfälliga kampanjer eller andra liknande omständigheter. Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Betalningsvillkor:

Vi samarbetar med betalleverantören Klarna Bank AB vilket gör att privatpersoner och företag kan betala med faktura, banköverföring, delbetalning, betalkort eller kreditkort. När du lägger dina varor i kundkorgen och klickar på knappen "Betala" så skickas du vidare till vår betalningssida. Betalningen är säker, och du kan enkelt välja vilket betalsätt du vill använda efter det att du har gjort din beställning hos oss på fotbutiken.

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Bank AB.

- Om du har valt att betala med faktura, skickas fakturan via Klarna, till samma e-postadress som du uppgav i din beställning. 

Leveransvillkor:

Vi skickar i regel din beställning med Postnord samma vardag som beställningen inkommer till oss. Vårt mål är att alla kunder ska ha sina produkter inom 1-2 arbetsdagar från och med det att beställningsdagen. Vi förbehåller oss rätten att förlänga leveranstiden under vissa omständigheter, så som exempelvis lagersaldo-fel, beroende på säsong, med anledning av en onormalt stor mängd beställningar eller andra externa omständigheter vilka vi inte kan råda över. Vi kan inte ta ansvar för förseningar hos speditören.

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering. De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord AB.

Leverans till brevlåda eller utlämningsställe 

Vanligtvis kommer ditt paket levereras direkt i din brevlåda. Om paketet är för stort för att få plats i brevlådan kommer Postnord istället meddela dig om att du kan hämta ut paketet på ditt närmsta utlämningsställe. När du hämtar ut ditt paket ska du ta med dig din legitimation. Om du ska hämta ut ett paket för någon annans räkning behöver du även visar dennes legitimation. Mer information om detta finner du på Postnords hemsida.

Returer och byten

För oanvända produkter gäller alltid 14 dagars retur- och bytesrätt. Vid ett byte står vi för fraktkostnaden och du kan läsa mer om byten här. Om du önskar göra ett återköp eller en retur och få tillbaka din betalning står du för returens portokostnader på egen hand. Du kan läsa mer om hur du gör en retur här. Vi tillämpar lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och följer lagen till punkt och pricka.

Av hygienskäl är produkter som stödstrumpor, inlägg, hallux valgus, fotfilar och manikyrprodukter undantagna från ångerrätten. Vid retur av en sådan produkt måste förpackningen vara obruten och produkten helt oanvänd. Bytesrätt vid felaktig storlek gäller ej om produkten är provad.

Reklamationer

Du kan reklamera en vara om du kan påvisa att produkten var sönder redan när du mottog varan, exempelvis genom att fotografera varan och skicka fotot tillsammans med en beskrivning av felet till oss. Vi ansvarar bara för felet om det är ursprungligt, det vill säga att felet funnits i varan redan när du tog emot den. Om produkten är trasig skickar vi ut en ny produkt till dig, kostnadsfritt.

Ej uthämtade paket

För paket som kommer tillbaka till oss från Postnord, med anledning av att ej vara vara efterfrågat/uthämtat av dig, debiterar vi dig 200 kronor. Detta gör vi för att täcka våra kostnader för frakt, returfrakt, administration och hantering. Om varuvärdet är lägre än 200 kronor debiterar vi istället hela beloppet för ej uthämtade paket.  

Personuppgifter:

Samtidigt som du beställer produkter hos oss så godkänner du att vi får lagra och använda den information som du har lämnat om dig själv för att vi ska kunna fullgöra våra åtaganden samt tillhandahålla den höga service som du som kund kan förväntar dig. Vi behöver bland annat informationen för att kunna leverera produkterna till dig, för att eventuellt komma i kontakt med dig samt för att skicka information om våra produkter eller erbjudanden via e-post och SMS till dig. Du kan när som helst kontakta oss för att del av de personuppgifter som vi har registrerat om dig. Du kan också kontakta oss om du vill att vi ska hjälpa dig att ta bort dina personuppgifter.

Nyhetsbrev

I samband med att du blir kund hos oss får du också möjligheten att ta del av vårt nyhetsbrev. Nyhetsbrevet skickas ut med 3-4 veckors mellanrum och innehåller erbjudanden och rabatter. Ditt förnamn och e-postadress delas med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte. Vi använder Mailchimp för utskick av nyhetsbrev.

Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

- Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

- Rätt till rättelse

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

- Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

- Ansvarig för dataskydd

Fotbutiken.se är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

- Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.

Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.